Zomer 1945. In West-Europa is de strijd gestreden en komt de geallieerde vechtmachine tot stilstand. Dat geldt ook voor het enorme aantal overbodig geworden materieel. Amerikaanse en Britse trucks worden opgeslagen in enorme dumps. Veel geallieerde voertuigen en een enkele Duitse beginnen een tweede leven in civiele dienst en worden aangepast aan hun nieuwe taak. Ze vinden hun weg naar kleine aannemers, garagebedrijven, uitbaters van frietkotten en kermisklanten. Vaak met rudimentaire verbouwingen door de plaatselijke smid, waarin het origineel nauwelijks te herkennen valt.
In Nederland zijn de GMC’s en ander materiaal zowat allemaal uit het straatbeeld verdwenen. In België echter is er in ieder dorp op elke straathoek nog wel een aan te treffen. Theo Barten en Maarten Swarts doorkruisten in de jaren zeventig België, Noord-Frankrijk,
Nederland en het voormalige Oostblok op zoek naar deze overblijvers, opgenomen in het straatbeeld van die tijd, en legden deze fotografisch vast.
Honderden foto's uit die periode zijn nu vast gelegd in de vier delen van FRITUUR ZORRO, een opschrift op een achtergelaten Austin K2, die een tweede leven heeft geleid als frietkot.